A Szemben álló női akt és a (háttal álló) Női akt című művek formailag, szemléletileg azonosak, párdarabjai egymásnak. A szoborszerűen plasztikus alak élesen elválik a zaklatott, nagy sávokon felvitt zöld és fekete háttérről. A figura megfogalmazása egyszerre darabos és lágyságot érzékeltető. A barnán, rózsaszíneken, okkeren át ívelő színskála az ecsetjárás következtében követi a test domborulatait, a formák ívét, az inak, izmok feszülését. A fény szinte cikázva és mégis súlyosan villan fel a vállon, a karon. A telt, robosztus nőalakban rejtett erő, sajátos feszültség érződik. A festő érzelmi zaklatottsága expresszíven vetítődik ki a formákra. A kifejezés erejét növeli a szerkezetben rejlő cézanne-i látásmód: a formák analitikus pontosságú megjelenítése. A kontraposztban beállított nőalak régóta foglalkoztatta Nemes Lampérthot. Ismerünk 1913-14-ből Párizsban készült, illetve 1916-ban közvetlen előzményként készített rajzokat. A háttal álló alak csípőre tett keze a súlyosságot, a szemben álló fejéhez emelt karjai a nyúlánkságot, a kitárulkozó szépséget hangsúlyozzák.
|