Sötét háttérből emelkedik ki a kellemes külsejű, simára borotvált arcú fiatalember mellképe. Tekintetét kissé elmerengve a néző felé fordítja. A kor divatjának megfelelő Vatermörder nyakravalót, kihajtott gallérú barna kabátot visel. A beállítás közvetlen, egyszerű, a finoman árnyalt színezés kellemes összhangot kölcsönöz a képnek. A barokk udvari portré színpadias beállításából, retorikájából itt már semmi sem érződik, stílusában, felfogásában Goez portréja a német arcképfestők, Anton Graff, Dorothea Therbusch józan polgári szemléletéhez, őszinteségéhez igazodik. Képünk valószínűleg azonos azzal az Önarcképpel, melyet Goez életrajzírója, E J. Lipowsky a leopoldskroni Firmian kastélyban említ s amelyet a képmásgyűjtemény jegyzékében de Goez Baron nevén tartottak számon. Hasonlóan több más festő önarcképhez a gyűjtemény felbomlása után ez a képmás is Budapestre került. Ezt az összefüggést látszik megerősíteni a többi képpel - Rugendas, Purgau stb. - megegyező méret s a hasonló felirat.
|