14. A második világháború után

Nagyon hamar, már 1945 januárjának végén megnyílt az első háború utáni kiállítás (Nagybányai Képzőművészek Szakszervezetének I. kiállítása). Bár Olejnik Janka "Sztálinjának" és Agricola Lídia "Leninjének" is helyet kellett juttatni, a kiállított alkotások zöme a korábbi nagybányai törekvéseket reprezentálta. A kiállító művészek közt megtalálhatjuk az idősebb mestereket: Ziffer Sándort, Mikola Andrást, Pászk Jenőt, Kádár Gézát, Balla Bélát és a fiatalabb generáció képviselőit: Balla Józsefet, Szilárd Ivánt is. A háború végén elhunyt Klein József és Katz Márton munkái is helyet kaptak itt.

1946-ban öttagú bizottság alakult a művésztelep épületeinek renbehozatalára és az iskola újraindításának megszervezésére. Egész nyáron folytak a munkák és ősszel végre újraindul az oktatói munka, ezúttal Agricola Lídia, Vida Géza és Petre Abrudan vezetésével.

"A román Népköztársaság új képzőművészetének kiállítása" címmel 1949-ben Budapesten is nagyszabású válogatást mutattak be az előző évben Bukarestben szerepelt festők és szobrászok anyagából. A katalógus olyan fontos alkotóhelyszínként említette Nagybányát, ahol a Képzőművészeti Főiskolán tanuló diákok a bányamunka realitásából és a bányászok életéből meríthettek ihletet. A kiállításon az elvárt tematikán belül (a kor hősei: történelmi figurák, parasztok, ipari munkások) valóban sok bányászképet mutattak be. Emellett viszont találkozhatott a közönség a hagyományos nagybányai értékrendszert képviselő alkotásokkal is: Agricola Lídia "Önarckép", Ziffer Sándor: Önarckép, Balla Béla: Nagybányai hegyek, Vida Géza: Avas-vidéki tánc.

A korban egyre jobban terjedő internacionalista ideológia összemosta az egyes nemzetek eltérő fejlődési ritmussal rendelkező kultúráinak sajátosságait. Például ugyanazok az állandó képtípusok tűntek fel a különböző tárlatokon. A nagybányai művésztelepet is befolyásolta a korszak uralkodó ideológiája, mely a képzőművészetnek csupán illusztratív szerepet juttatott. A tájélmény átalakult, mivel egyre erősebb hangsúlyt kaptak az ipari motívumok.

A hatvanas évektől a szocreál ideológia szorítása valamennyire enyhült ugyan, de ezzel párhuzamosan felerősödött a magyar nemzeti kultúra beolvadását szorgalmazó politikai irányvonal. Ennek ellenére a nagy öregek, Mikola András, Ziffer Sándor, Nagy Oszkár tovább dolgoztak.

Nagy Oszkárt nem a naturalista látványfestészet érdekelte, hanem inkább a nagybányai neós hagyományt követte. A húszas évek közepétől teljesedett ki stílusa. Homogén, dekoratív festékfoltokból építkezett. Ezek a színfoltok néha leszakadtak a formáról és önálló életet éltek és Nagy Oszkár eljutott a nonfigurativitás határáig: Téli utca, Távolbanéző, Felsőbányai házak, Felsőbányai házak télen.

Ezekben az években került sor egy újabb generációváltásra is. Véső Ágoston, Dudás Gyula, Walter Frigyes, Kozma István a kolozsvári főiskoláról kerültek Nagybányára és tudatosan vállalták az itteni örökséget. Teljesen egyéni hangot képviselt ebben a körben Balla József bizarr, szürreális világképével.

1950-ben Vida Gábor egy helyi Képzőművészeti középiskola megnyitásával próbálkozott, de nem lehetett már pótolni, visszahozni a háború előtti művészeti életet.A képzőművészek szövetsége és az általa szervezett kiállítások megyei illetve országos keretekbe illeszkedtek, így a hely szelleme fokozatosan megszűnt hatni és létezni, csak az egyéni életművek töredékei őrizték még az eredeti hagyományokat. Az elmúlt évtizedekben a napjainkig Nagybányán dolgozó művészek híre nem jutott az országhatáron túl. Az események, kiállítások többnyire csupán helyi jelentőséggel bírtak.