ISMERETLEN MESTER, oltárképfestő
(16. század)

Jézus bemutatása a templomban

1500-10
Tempera, fenyőfa, 133 x 100 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

A tábla az okolicsnói főoltárról származik.

Az Okolicsnói Mester festői magatartását nemcsak tartózkodónak, de konzervatívnak kell minősítenünk, ha elgondolkozunk az alakok elrendezésének síkszerűségén. Memling példája viszont azt mutatja, hogy a haladás irányától elforduló művész nem hagy szükségképpen kevésbé értékes oeuvre-t maga után. A tér érzékeltetése korának egyik fontos problémája volt Közép-Kelet-Európában, az Okolicsnói Mester azonban meglehetősen közömbös maradt ezzel szemben, még Krisztus siratásának a tájképére is nagyon kevés gondot fordított.

A táblán a szereplők olyan gondosan vannak egymás mellé helyezve, mint egy domborművön, alig takarják egymást. A síkszerűséget tovább fokozza a gránátalma-mustrás arany háttér, illetőleg a hasonló mintájú brokát oltárelő hangsúlyos szerepeltetése. A mester nagyon jól érezte, mit eredményez az így megfestett táblán az, ha csak kicsit is fokozza valahol a plasztikus hatást. Éppen a kis Jézus közvetlen közelében érzékeltette legjobban az egyes testek térfogatát, egymásmögöttiségét, és ezzel kiemelte a Gyermeket. Az oltár korának szülötteként el sem tudta volna képzelni ráhelyezett oltárszekrény nélkül; minthogy azonban a jeruzsálemi templomban mégsem állhatott szárnyasoltár, a mózesi kőtáblákat állította retabulumként az oltárasztalra; annak egyik táblája keretezi a kicsiny főszereplőt. Különösen fontosak az erőteljesen megfestett férfifejek. Nem portrészerűséget sugallóan egyénítettek, mégis olyan markánsak, hogy kimutatható konkrét hatás nélkül is jól párhuzamba állíthatók olasz vagy németalföldi kortársaikkal.


Tegye meg észrevételeit, írjon a vendégkönyvbe és küldjön képeslapot.
Készítette és fenntartja Krén Emil és Marx Dániel a T-Systems Magyarország Zrt. támogatásával