A trencséni triptychon középső képe a Madonnát ábrázolja. Egy bizánci eredetű kegykép 1400 körül átfogalmazott, igen kedvelt típusához tartozik. Ezeken a félalakos ábrázolásokon a gyermek Jézus és Mária bensőséges kapcsolata jut kifejezésre; a Gyermek gyakran anyja arcát vagy ruháját érinti, fátyla után kap, vagy ritkábban - mint itt is - palástját összefogó díszes csathoz nyúl. Mária koronájának drágaköves berakást utánzó domborítása az 1400 körüli cseh művészet hatására vall, a csavart fejkendő, a lefelé irányuló tekintet azonban a modernebb németalföldi törekvésekre utal. A palást kemény törésű redői nehezen képzelhetők el a XV. század közepe előtt. A Madonna megújult ujjainak finom rajzossága, a miniatúraszerű gondos kidolgozás mind azt bizonyítják, hogy a kép mestere a XV. századi hazai festészet legjobb képviselői közé tartozott.
|