Nem sokkal Hollandiából való hazatérte után keletkezet e kép. Szolnokról, a művésztelepről többször is felrándult Besztercebányára, és az 1906-ban ott készült festményen összesítette addigi művészeti tapasztalatait. Azt az irányt látjuk megvalósulni itt, amit a későbbiekben Perlmutter már nem tudott kifejteni, tovább folytatni. A kissé felülnézetből megfestett, hosszúkás alakú tér a gazdag felvidéki bányaváros napfényben ragyogó békés, mégis mozgalmas, tarka piacát vetíti elénk. Az érdekes térkivágáson belül rendkívül finoman oldotta meg a távoli háttér kulisszaszerű házainak, templomának és vele átlósan, a kép bal alsó sarkában álló sátrak színességének az ellentétét. Valóban igazi impresszionista kép. Ezt megelőző, valamint későbbi műveivel szemben, e festményen a fény felbontja a színeket, fokozza intenzitásukat, aminek következtében a színek anyagszerűtlenné válnak. A kép változata Besztercei templomtér címen ismert. A kortárs magyar képzőművészetben hasonló impresszionista képet nem találunk; viszont érdekes összevetést kínál Josef Futkais: Besztercebánya főtere heti vásárkor c. 1885-ben készült fotója.
|