NAGY István
(1873, Csíkmindszent - 1937, Baja)

Kalapos öregasszony

1920-as évek vége
Pasztell, papír, 70 x 50 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Festészetét a realizmus és konstruktivizmus ötvözése Nagy Balogh János művészetével rokonítja, témavilága, mély, realista emberábrázolása az alföldi iskola képviselői mellé sorolja. Drámai erejű, konstruktív felépítésű alkotásain szülőföldjének, a Székelyföldnek tiszta levegőjű, komor havasait, az alföldi tanyákat, a nehéz, életszántotta barázdáktól borított paraszti arcokat elevenítette meg. Festészetében a szerkezeti elemek kapnak erős hangsúlyt, röviden, szűkszavúan komponál, mély színek, sötét kontúrok jellemzik kicsiben is monumentális hatású pasztell, kréta és szén képeit. "Egy életen át kerestem a lényeget - vallotta -, a témában a lelket. Fák, házak, virágok, emberarcok bonyolult összevisszaságában azt, ami a felületek alatt vibrál: a belső hűséget."

"Kalapos öregasszony" című képét Erdélyben festette. Stravropulós Sokrates gyűjteményéből került 1941-ben ajándékként a Fővárosi Képtárba.


Tegye meg észrevételeit, írjon a vendégkönyvbe és küldjön képeslapot.
Készítette és fenntartja Krén Emil és Marx Dániel a T-Systems Magyarország Zrt. támogatásával