KÁDÁR Béla
(1877, Budapest - 1956, Budapest)

Anya gyermekkel

1930 körül
Olaj, vászon, 100 x 90 cm
Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Finom expresszionizmus, a népi díszítésmódot is felhasználó dekoratív hajlam, összegező elvonatkoztatás - mind olyan ismérvek, amelyek Kádár Béla művészetének körülírására alkalmazhatók. Művészete a hazai fejlődéstől függetlenül, attól elszigetelődve alakult. Színhasználatában, kompozíciós és formai elemeiben, a hazai folklórra utaló motívumaiban azonban számos területen kapcsolódik a század eleji magyar avantgarde művészethez. Anya gyermekkel című festménye a madonna-szimbólum sajátosan értelmezett, modern nagyvárosi környezetbe helyezett ábrázolása. A művészt kétségkívül elsődlegesen kompozíciós problémák foglalkoztatták itt: a misztikus istenanya-jelkép és a modern architektúra viszonya, a szürreális és absztrakt fogalmazásmód összhangja, a térbeli formák síkká redukált, teret-időt egyaránt érzékeltető megjelenítése. A kép hangulatát mégis az érzelmi mondandó uralja: az elidegenedő nagyváros házrengetegén felülemelkedő anya-gyermek figura, a hűséget jelképező állat szép formája az élet értelmes célját példázza. A kép alapgondolata a humánum, az egymásrautaltság érzése.


Tegye meg észrevételeit, írjon a vendégkönyvbe és küldjön képeslapot.
Készítette és fenntartja Krén Emil és Marx Dániel a T-Systems Magyarország Zrt. támogatásával