Ilosvai Varga István Szentendrére való letelepedése után a legtöbb képén az emberi környezetet, mindennapokat festi meg eleinte anekdotikus jelenetekkel vagy szociális ihletettséggel. A harmincas évekbeli festészetében gyakori téma a munkás ember, szegény ember. (Házak kőhordó emberrel, 1936., Három munkás, 1935., Csavargók, 1936., Munkanélküli, 1938., Szegénynegyed, 1939. stb.) Az 1937-es gyűjteményes kiállításának (Tamás Galéria) harmad része szociális tárgyú. Mednyánszky művészete iránti vonzalma kezdetektől fogva inspirálta a szociális érzület kialakítására.
Szegény ember című képe portrészerű szembenéző közelkép. (Ehhez hasonló még másik alkotása Munkanélküli címmel.) A görnyedt tartás, a reménytelenül csüggő kezek, az előreszegett nyak és a sötét földszínek használata a részvét felkeltésének és az együttérzés kifejezésének az eszközei.
|