DÉSI HUBER István
(1895, Nagyenyed - 1944, Budakeszi)

Tömeg

1931
Tempera, karton, 67 x 67,5 cm
Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Dési Huber munkássága határozott ívet rajzol meg, a kubisztikus formai analízistől indul el és eljut a radikális-realista formanyelvhez. A Tömeg címen is ismert festmény Dési Huber egyik jelentős alkotása. A különös beállítású képet öt változatban készítette el a művész. A szakirodalom a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtár gyűjteményében őrzött művet tekinti a legjobbnak.

A címerszerűen fogalmazott, egyértelmű jelentések zárt rendszerében a heraldikus funkcióknak megfelelő deklaratív jelleg, a politikai tartalom és a szigorú, de meleg színekkel enyhített festői megjelenítés kölcsönösen feltétezik egymást. A kép középvonalától kissé jobbra csúsztatott önarckép frontalitása az oldalt elhelyezett más-más profillal kiegészülve egy teljesen fel nem tárulkozó, de minden irányból szemtől szembe bemutatkozó tömeg képzetét kelti. Az arcok szinte kifejezéstelenül szigorúak, a kép programjának jobban megfelel a jelenlétet hangsúlyozó tömbszerűség, mint az egyénített kifejezések felsorolása. Az öt főből álló embercsoport sugárirányban képen kívülre irányított figyelmével szimbólumértékű nyitottságot képvisel. Az egynemű foltként ható haj, az elnagyoltan jellemzett ruházat, az alakok sémaszerűsége, magas homlokuk, tiszta arcuk, a típus, melyet megszemélyesítenek a festmény tematikai súlyát teszik árnyaltabbá. A "tömeg" mögötti térben finoman érzékeltetett állvány, kémény, gyárépület a látványt, az életmód "színpadát" konkrét helyhez és időhöz köti.


Tegye meg észrevételeit, írjon a vendégkönyvbe és küldjön képeslapot.
Készítette és fenntartja Krén Emil és Marx Dániel a T-Systems Magyarország Zrt. támogatásával