BÁNOVSZKY Miklós
(1895, Besztercebánya - 1995, Szentendre)

Kettős portré (Paizs Goebel és Barcsay)

1935
Olaj, vászon, 120 x 100 cm
Ferenczy Múzeum, Szentendre

A kép festője és a képen szereplő Paizs Goebel Jenő a szentendrei művésztelep (1926) alapító tagjai közé tartoznak. Barcsay Jenő csak 1929-ben érkezik a telepre, és rögtön barátságot köt Paizs Goebel Jenővel. Bár művészetük igen eltérő sajátosságokat mutat, kölcsönösen tisztelték egymást. "De Goebel is nagyon kedves, jó kolléga volt, nem csak az egyénisége, hanem elsősorban a tehetsége vonzott engem." - írja Barcsay visszaemlékezésében. Így nem véletlen, hogy a két barát szívesen áll modellt a kiváló portréfestőnek.

A két álló figura mögött erőteljes kontúrokkal alakított, egy egészalakos munkáslányt és feltehetően a Szentendre körüli dombokat ábrázoló Barcsay festmények láthatók.

A két festő fesztelen testtartásban áll, Paizs Goebel lazán tartja karját Barcsay vállán, míg az utóbbi zsebre dugott kézzel tekint a nézőre. Mindezek és Paizs Goebel munkásruhája ellenére mégis van a képnek ünnepélyes hangulata. Komoly arcuk és tekintetük azt suggalja, hogy a portréfestő munkáját és ezáltal a festészetet igazi elhivatottságuknak tartják.

Ebből a korszakból Bánovszky Miklósnak ez az egyik fő műve, amelyben eljut a pszichologizáló ábrázolásmódig.


Tegye meg észrevételeit, írjon a vendégkönyvbe és küldjön képeslapot.
Készítette és fenntartja Krén Emil és Marx Dániel a T-Systems Magyarország Zrt. támogatásával