Szőnyi monumentális női aktjai zárt térben - ahogy a képcímek is jelzik - legtöbbször "Fürdés után" vagy "Pihenés" közben láthatóak. Egyik-másik azonban konkrét bibliai vagy mitológiai történetre utaló címet kap, mint például ez a mű is, amely semmivel sem hordoz több utalást a mű témájára, mint bármelyik más kompozíció. (Ha pedig az előképeket vesszük szemügyre, akkor akár éppen a Fürdés után kép lehetne a Bethsabé, mivel az egy azonos című Rembrandt-festményre megy vissza.) Ennek a képtípusának mind közvetlen előzményeit, mind közvetlen leszármazottait is megtaláljuk a magyar művészetben. A Fiatalok első kiállításán szereplő Perlrott Csaba Vilmos egyik kedvenc témája volt az enteriőrben vetkőző-öltöző, mosakodó női aktok együttese: a hasonló felfogású Modellek kép éppen a Fiatalok kiállításának évében készült. Több alakos, mozgalmasabb felfogású grafika formájában maga Szőnyi is variálta ezt az ábrázolástípust, Paizs Goebel Jenő pedig az évtized végén készítette rokon stílusú aktkompozícióját.
|