Medgyessy Ferenc az elsők között volt, aki mellőzte a plasztikai kifejezésnek a korban általánosan elfogadott akadémikus, klasszicizáló vagy impresszionisztikus formáit. Az egyiptomi, görög és etruszk művészethez visszatérve, valamint az alföldi paraszttípust téve meg rusztikusan mintázott, monumentális hatású szobrainak mintájává, új utat nyitott a magyar szobrászat előtt. 1905-1907 között Párizsban tanult, ahol megismerkedett az európai szobrászatot megújító Aristide Maillollal, aki maga is az archaikus hagyományokból merítette inspirációját.
Medgyessy életművében fontos helyett foglal el sírszobrainak sorozata, amelynek egyik korai, 1917-ben készült, a görög szobrászathoz legközelebb álló darabja a családi megrendelésre alkotott "Lengyel-síremlék". Az oszlopra támaszkodó női figura harmonikus, zárt kompozíciója a görög sztélék meditatív hangulatát idézi, és az időtlenség képzetét kelti föl a nézőben.
|