Kornissnak a harmincas évek közepén, második felében készült munkái - már amennyi megmaradt belőlük, mert a háború alatt sok elpusztult - Vajda Lajos művészetének a hatását mutatják. Nemcsak a szentendrei (Malom, 1935) és szigetmonostori házak szerepeltetése közös vonásuk, hanem bizonyos művek kompozíciós sémái is rokonok, így a képsíkon belül különböző tárgyak egy időben történő felül-, illetve oldalnézetből való ábrázolása (Citeráscsendélet, 1935).
A Szentendrei asszony című alkotás Korniss első szentendrei periódusában, a 30-as évek második felében készült. Erre utal maga a pasztelltechnika, továbbá a fej vajdás ikonokat idéző frontális és centrális beállítása. A színek viszont lágyak, puhák, a kontúrok elmosódnak, a képfelület szinte porhanyós. A test mégis geometrikus: szürke és fekete háromszögekből épül fel, míg a szoknya világos- és sötétkék téglalapokból összeillesztett.
|