Korb Erzsébet tanulmányai befejézését követően festette meg ezt a képet, festői pályájának indítódarabját. A mű témája rendkívül érdekes. Modellje egy festőtárs, Korb Erzsébet barátja, Tímár János volt, akinek markáns arca illetve aktja Aba-Novák rajzain is többször felbukkan. Megkettőzött alakjának póza keresetten szuggesztív, az ilyen "fennkölt" testtartások nem idegenek a Szőnyi-kör többi tagjától sem: a felöltözött figura beállítása és kéztartása Patkó Károly egyik lappangó önarcképét idézi. A két figura ellentéte minden bizonnyal a racionális felettes és a mélyben szunnyadó ösztön-én összetartozását illetve szembenállását kívánja megjeleníteni. Ugyanannak a modellnek megkettőzött megjelenítésére példa még Szőnyi egyik kulcsműve, a Hegytetőn: a mű itt is a meztelenség és a felöltözöttség kontrasztjára épül.
|