Ferenczy Károly szerepe a hazai modern festészet kialakításában korszakos jelentőségű. Többet között az ő céltudatos akarásának, fegyelmezett munkamódszerének köszönhető, hogy az 1896-ban létrejött Nagybányai Festőiskola az akadémikus szemléletet áttörve a hazai festészet útját megváltoztatta és a haladás áramába vonta. A Rutén parasztfiú a nagybányai periódus korai idejéből származó mű. Már a szabadban festés és a dekoratív képépítés módszereit egyesíti. Szakít a hagyományos előtér-középtér-háttér felépítéssel és a képteret egymás mögé "épülő" vertikális síkokra bontja. Az első síkot elfoglaló, fiatal férfi félalakján világos, rózsaszín-fehér foltokban villan fel a fák között beáramló fény, amelynek árnyalására, gazdagságára a művész láthatóan nagy figyelmet szentelt. Hasonlóan gazdag a fiú kék-zöld színekben játszó inge, szemben a háttér fatörzseivel egyenlő tónusú, barna arccal, a hegedűt tartó kezekkel. Ember és természet azonos szellemű, egyforma értelmezésű művészi felfogásáról és megjelenítéséről van itt szó. A fák, a lombok ábrázolásában érvényesülő dekoratív szerep a századelő új stílusát, a szecesszió hatását jelzi. Az alak mögött lévő, második képsík egyben a távolabbi teret is érzékelteti.
|