Derkovits Gyulának kedvelt képi jele volt az anya-gyermek együttes. Élete utolsó napjaiban festett Anya képén a sokszor feldolgozott téma új értelmezéséig jutott el. A művész szorongatottsága, belső feszültsége ellenére a jövőbe vetett bizalom, biztonságérzet, szépségkeresés hatja át a kompozíciót.
A festő kedvelte az ún. premier plan kompozíciós megoldást, egy-egy figurának a képtérhez viszonyítva túlméretezett arányát. A négyzetes képmezőbe szorított kör alak a két figura együvé tartozásának is fontos érzékeltetője. A művész kettős kört alkalmas: az anya fejének befoglaló formájához a gyermekfejkar leírta kisebb körforma kapcsolódik. Bár ez a két figura szinte változatlan tartásban már az 1933-as Anya és Viharban festményeken és az Anyák, Anya gyermekkel rajzokon is szerepel. sőt, színben nagyjából hasonló megoldású a Híd télen előterének egymáshoz szorul két alakja, itt az összes nélkülözhető részlet elhagyásával, a felfokozott arányokkal Derkovits olyan hatásos művet hozott létre, mely líraisága, színbeli visszafogottsága ellenére is csak saját Dózsa-fametszetsorozatának mozgósító erejéhez mérhető.
|