|
Pár a szögesdrót előtt
1944
Tus, tinta, akvarell, tempera, 25,6 x 25,1 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
|
Ámos Imre - találóan - víziós képek festőjének vallotta magát. Kiindulópontjául azonban nem a tudatalatti, hanem a külső, nemegyszer kegyetlen valóság szolgált. Így kapcsolódott össze művein a zsidó hagyomány a művészlét küzdelmes jelenével és kapott a jövő megérzésével tragikus jelleget. A náci haláltáborban beteljesedett sorsa szorongásos vízióit igazolta. Rajzai az ember féltéséről vallanak és jórészt önéletrajzi ihletésűek, mint az 1944-ben született "Emberpár drótkerítés előtt" c. alkotás is. A fa törzsének védőköpenyébe rejtőző emberpár a végső menedéket adó szeretet szimbóluma. A fa lecsonkított ágai azonban a közeli véget jelképezik; a drótkerítéssel lezárt tér egyértelműen a fasizmusra utal. A rajz Ámos expresszionista művészetének jellegzetes darabja.
|