Amíg Ferenczy a klasszicizmus nemzetközi formakincsével és esztétikai ideáljainak megtestesítésével kívánta a magyar szobrászatot megteremteni, a rákövetkező generáció tagjai, a romantika képviselői, így Alexy Károly is a nemzeti színezetű német romantika eszmeiségét és formavilágát tekintette követendő példának. A Bécsben Josef Kliebernél tanult, jobbára osztrák és német megrendelőkre számító szobrász 16 darabos kisplasztikai sorozatot készített XVII. századi német hadvezérekről, közülük főleg Daun, Starhemberg és Savoyai Jenő figurája ismert.
Mátyás király 1844-ben készült kisbronzában a bécsi akadémizmust elegyítette az Ernst Rietschel művészetéből levont tanulságokkal. Mátyás és a Hunyadiak személye a reformkorban a nemzeti identitás eszméjének hordozói, a többféleképpen elképzelt nemzeti szoborcsarnok főszereplői voltak. A korszak számos szobrászát, így pl. Ferenczyt, Alexyt, Dunaiszky Lászlót, Züllich Rudolfot és a Magyarországon működött Marco Casagrandét egyaránt foglalkoztatta Mátyás-szobor, illetve -emlékmű megalkotása.
|